Jag har varit i paradiset...och jag ville inte lämna det...

Min upplevelse av Hippocrates Health Institute

Trots att jag känner till Hippocrates Health Institute sedan mer än 2 år tillbaka, har sett bilder därifrån och hört otaliga historier från de som varit där...så kunde jag aldrig ana att det skulle vara så helt makalöst fantastiskt att vara där.

poolen på Hippocrates

Personalen är så omtänksamma och hjälpsamma. Själva området har en helt otrolig växtlighet så det känns som man befinner sig i djungeln stundtals. Boendet var långt över förväntan med supersköna sängar. Poolerna är varma och i den infraröda bastun lyssnade vi på julmusik eller en kombination av den kristna kanalen och julsånger : -) ja i USA finns miljontals radiokanaler om man vill lyssna på annat -men det var som vår påminnelse om att det var juletid och att vi befann oss bland palmer och gröna juicer dagarna i ända. Utöver det så finns det varma jacuzzis den ena med ett vattenfall i som jag älskade att sitta i. De första kvällarna njöt vi av att ligga i den varma mineralsaltpoolen och blicka uppåt fullmånen och nöp oss i armarna för att verkligen förstå att det var sant. Helt sagolikt underbart.

Om alla behandlingar, pass och lektioner

Om morgnarna var vi på Tai chi, meditation eller studsmattepass (min favorit!!) yoga gick jag bara på någon gång eftersom jag lätt kan gå på det här hemma -jag ska tipsa mitt gym om studsmattepassen! De får igång lymfcirkulationen riktigt bra, sedan var det så roligt så man bara skrattar sig igenom de första gångerna!

VetegräsSedan skulle det hinnas med att dricka grön juice 2 gånger om dagen och ta sina vetegrässhots 2 gånger om dagen -jag älskar vetegräs så ibland blev det 3 eller 2 stora shots. Men jag vet att det finns lite delade meningar angående vetegräset så många rostade groddat mannabröd för att få ner det lättare ;-)

Det fanns alltid minst 2-3 lektioner att gå på per dag och utöver det hade vi inbokade läkarbesök med blodprov etc, terapeutsamtal, healingcirkel, behandlingar av alla de slag som läker, helar och drar ut gifter.
Utöver detta fick vi massage och jag valde att uppgradera till att få neuromuscular massage av fantastiske Tom samt att jag provade Dr Keith kinesiska magmassage -en helt ny erfarenhet att få en ingående massage på magen!
musikaliska gruppen

Underhållning & nya vänner

Människorna jag mötte på Hippocrates var så enastående och härliga, de delade öppet och varmt med sig av sina historier och berättade om sjukdomar eller andra upplevelser i livet som har gjort att de av olika anledningar sökt sig just till Hippocrates. Det var två otroliga pianister bland vårt gäng som var där samtidigt på Hippocrates som ofta spelade på luncherna och middagarna. Sedan spelade även Brians Wheatgrassband någon kväll och Anna-Maria plockade fram fiolen! Utöver det så var det filmkvällar, bingo och magdansshow. Det var aldrig så att man inte hade något att göra...;) Så ni behöver inte tänka på att ta med några tunga böcker som jag gjorde.. Det blir inte mycket tid över!

Besök på restaurangen Darbster
Hippocrates ordnade även utflykter till stranden, Darbster -en raw/vegan restaurang och till en shoppingmall, bio och kyrkan (på julafton och söndagar). Utöver detta så åkte vi till Christophers Kitchen som var en helt sagolik rawfood restaurang.

Shopping & Besök i Miami

Innan vi checkade in på Hippocrates så var vi även på en fantastisk marknad i Coconut Groove i Miami som heter Glacier Farmers Market (de levererar bl.a varor till Whole Foods). Marknaden har funnits där i 47 år, varje lördag. Där fanns allt! Allt ekologiskt -grönsaker, frukt, crackers, sallader, gröna juicer, nötjuicer, rawefterrätter och fantastisk rawglass! Vi var i rawfoodhimlen!!

Det finns även Farmers market i West Palm Beach down town på lördagar och i Hollywood på söndagar sedan upptäckte vi en Bamboo klädbutik nära Christophers Kitchen och lite ekologiska kläder på Whole Foods!

Jessica och Anna-KarinSammanfattningsvis om resan

Den första veckan hade jag huvudvärk och var lite snurrig av detoxen men Tom botade huvudvärken med neuromuscular massage och sedan mådde jag superfint resten av tiden -även om jag fortsatte gå vilse :-)

Det var helt klart mitt livs bästa resa och en ovärderlig investering i mig själv och kunskap för livet. Vi önskade så att hela världen kunde vara som Hippocrates Health Institute med vetegräs till alla och dessa fastastiska pooler och bastu och så maten -så näringsrik så vi var konstant proppmätta.

Wow - inga bilder kan förklara känslan av att vara där!

Glada hälsningar från Anna-Karin Schödin

Anna-Karin Schödin
Ser fantastiskt härligt ut och allt låter underbart! Du strålar! Vacker som alltid. Skulle behöva detta jag oxå! Stor kram linda